آیا دستیارهای هوشمند، جان تازه ای به ابزارهای پوشیدنی خواهند داد؟

آیا دستیارهای هوشمند، جان تازه ای به ابزارهای پوشیدنی خواهند داد؟

به نظر می رسید که ابزارهای پوشیدنی توانایی ها و پتاسیل های بسیاری داشته باشند، خصوصا زمانی که اولین بار ساعت های هوشمند پا به عرصه رقابت گذاشتند. چه کسی است که نخواهد یک صفحه لمسی کوچک روی مچ دستش داشته باشد تا از طریق آن ساعت دقیق و نوتیفیکیشن ها را ببیند و حتی تماس صوتی برقرار کند؟

مثل یک فیلم علمی-تخیلی، منتها در دنیای واقعی. خب، اما متاسفانه هیچ وقت آنطور که فکر می کردیم نشد و این گجت ها محبوبیتی که از آن ها انتظار می رفت را پیدا نکردند. با این حال، سال ۲۰۱۷ احتمالا تغییرات بسیاری به خود خواهد دید.

بر اساس آخرین اطلاعات اعلام شده توسط سازمان تحقیقاتی Counterpoint، فروش گجت های پوشیدنی که امسال به هوش مصنوعی و دستیار هوشمند مجهز می شوند، ۳۷۶ درصد افزایش می یابد. اما پرسش این است که «آیا این اتفاق برای جلب توجه دوباره عموم به گجت های پوشیدنی کافی خواهد بود؟»

اشتباه کجا بود؟

در حال حاضر، بازار پوشیدنی ها به دسته بزرگ تقسیم شده است: ساعت های هوشمند و پایشگرهای سلامتی. تعجبی نیست که علی رغم موفقیت اپل واچ در بازار، پایشگرهای سلامتی هنوز با اختلافی بسیار زیاد پیروز میدان بوده اند.

برای مثال، بر اساس داده های منتشر شده توسط IDC، شرکت Fitbit در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ توانست ۵٫۳ میلیون واحد پایشگر سلامتی به بازار عرضه کند در حالی که فروش اپل واچ در همین بازه زمانی ۱٫۱ میلیون بوده. ۵٫۳ میلیون واحد پایشگر سلامتی در برابر ۱٫۱ میلیون ساعت هوشمند.

تفاوت تقریبا ۴ میلیونی، یک فاصله بسیار عظیم به حساب می آید و علت آن نیز واضح است: کار کردن با پایشگرهای سلامتی ساده است و یک هدف بیشتر ندارند؛ همان یک هدف را هم معمولا به خوبی انجام می دهند.

ساعت های هوشمند از سویی دیگر، پیچیده و گران قیمت هستند و از سویی دیگر، کاربرد آن ها بسیار مورد پرسش و انتقاد بوده. مصرف کنندگان باید با خودشان کلنجار بروند تا یک دلیل منطقی برای خریدن ساعت هوشمند پیدا کنند.

و حتی زمانی که Fitbit، رهبر قاطع بازار گجت های پوشیدنی هم به حد اشباع فروش خود می رسد، دیگر قانع کردن مردم به خرید ساعت هوشمند واقعا دشوار می شود.

به همین دلیل است که شرکت های بزرگ کم کم توسعه ساعت ها و دستبندها را کمتر کرده اند و کمتر اخبار ساخت این ابزارها را می شنویم. با این حال، احتمالا در آینده ای نزدیک همه چیز تغییر کند.

پوشیدنی ها + هوش مصنوعی

با عرضه Android Wear 2.0، گوگل یک قابلیت بزرگ به سیستم عامل خود افزود: Google Assistant

دستیار گوگل قرار است یک جنبش اساسی به پا کند و همانطور که روی تلفن های پیکسل و گوگل هوم توانسته خود را ثابت کند، احتمالا روی ابزارهای پوشیدنی هم می تواند به شدت تاثیر گذار بوده و ورق را برگرداند.

اپل واچ شاید همین الان هم سیری را داشته باشد، مدت ها قبل از آنکه گوگل، دستیار خودش را به Android Wear 2.0 بیاورد، اما گستره عظیمی از مصرف کنندگان، ساعت های غیر اپلی به دست دارند و لازم هم نیست با سیری کلنجار بروند و کار برای شان ساده تر شده.

حالا، با توجه به آمار منتشر شده توسط Counterpoint، از هر سه پوشیدنی که در سال ۲۰۱۷ عرضه می شود، یکی از آن ها به هوش مصنوعی مجهز می گردد. پیشرفت ۳۷۶ درصدی این شاخه سبب می شود که ۶۰ میلیون پوشیدنی به بازار آید.

سرنوشت پایشگرهای سلامتی و ساعت های هوشمند

Counterpoint می گوید که تولید و ارائه پایشگرهای ورزشی مجهز به هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۷، رشدی ۵۴۵ درصدی را تجربه خواهد کرد اما این میزان، در مجموع ۴ درصد به رشد همه ابزارهای پوشیدنی مجهز به هوش مصنوعی می افزاید.

منطقی و هوشمندانه به نظر می رسد. این ابزارها به سبب سادگی و کاربردی بودنشان برای یک هدف خاص، بسیار محبوب بوده اند. طراحی شده اند تا ورزش کردن را زیر نظر گرفته و هر قدم شما را با ضربان قلب تان بشمارند و تحویل اپلیکیشن موبایلی پیشرفته با قدرت تحلیل بدهند.

این ابزارها یک نمایشگر درست و حسابی کم دارند، بنابراین بهره مندی از هوش مصنوعی می تواند جای خالی آن را به بهترین شکل پر کند. پایشگرهای سلامتی کارشان را خیلی خوب انجام می دهند و سادگی آن ها سبب شده تا عمر باتری شان طولانی باشد.

البته، با آمدن هوش مصنوعی به ساعت ها، ممکن است حال و روز این گجت ها بهتر از قبل شود ولی فروش پایینشان به فاکتورهای متعددی وابسته است و یک عامل نمی تواند تغییر بزرگی ایجاد کند.

فاکتور اول باتری است. ساعت های هوشمند امروزی یک یا دو روز بیشتر دوام نمی آورند. در بهترین حالت سه یا چهار روز و نه بیشتر. آن هم تازه با نمایشگری تقریبا همیشه خاموش. اگرچه شارژ کردن ساعت ها کار سختی نیست ولی اینکه بخواهید ساعت تان را هر روز شارژ کنید واقعا آزار دهنده است.

مسئله بعدی، فقدان اپلیکیشن ها است. Android Wear 2.0 همراه با خود چندین اپلیکیشن کارآمد را هم آورده که نیاز به موبایل را برطرف می کند. اما بگذارید صادق باشیم، وقتی تلفنی دارید که ۵ اینچ نمایشگر دارد، چرا باید به یک صفحه کوچک ۱ اینچی رضایت دهید؟

حتی با وجود چرخ Gear S3، باز هم استفاده از ساعت دشوار است. ۴۰۰ دلار، فقط برای آنکه از زمان با خبر شویم واقعا زیاد است. و بله، همین قیمت گزاف فاکتور سوم به حساب می آید.

آخر خط آنکه، حتی دستیارهای هوشمند هم احتمالا نمی توانند به صعود ساعت های هوشمند کمک کنند و مصرف کننده را برای خرید آن ها ترغیب کند.

«شنیدنی ها» احتمالا اتفاق بزرگ بعدی هستند

اما جالب ترین نکته در مورد گزارش Counterpoint مربوط به ساعت های هوشمند و یا پایشگرهای ورزشی و سلامتی نیست. در این گزارش آمده که «شنیدنی ها» هر سال ۲۵۰۰ درصد رشد خواهند کرد و در سال ۲۰۱۷، تقریبا ۵۰ درصد کل ابزارهای پوشیدنی مجهز به هوش مصنوعی را از آن خود خواهند کرد. این یعنی شنیدنی ها از بین همه این شاخه ها، بیشترین رشد را تجربه می کنند.

شنیدنی ها در حال حاضر محدود به چند محصول هستند که احتمالا مهم ترین آن ها Apple Airpods باشد. ایرپادهای اپل از قدرت کلام و گفتار سیری بهره می برند و با دابل تپ ساده می توان به جستجوی چیزی مشغول شد، موسیقی را عوض کرد، پیامی فرستاد و حتی صدا را کم و زیاد کرد. شنیدنی ها در واقع یک نمونه کوچک شده از آمازون اکو و گوگل هوم، در داخل گوش های شما هستند.

این ابزارها بسیاری از مشکلات ساعت های هوشمند را برطرف می کنند. فقدان نمایشگر یعنی مشکل مصرف باتری وجود نخواهد داشت. در حقیقت، هدفون های مجهز به هوش مصنوعی مانند ایرپادها تقریبا ۵ الی ۸ ساعت دوام می آورند که با توجه به ابعاد بسیار کوچک شان و مدت زمان زیادی که مورد استفاده هستند، رقم شگفت آوری است.

یکی از نقاط قوت ابزارهایی مثل ایرپادهای اپل، قیمت شان در برابر قیمت ساعت های هوشمند است. گرچه ممکن است بگویید ایرپادها هم گران قیمت هستند اما کارایی شان را با اپل واچ و قیمت آن مقایسه کنید تا متوجه شوید که تمایل به خرید مردم به کدام سمت بیشتر خواهد بود.

در مجموع، پوشیدنی ها شاید طی این سال رشد بسیاری را تجربه نکنند اما احتمالا یک انقلاب درونی کوچک رخ خواهد داد و شنیدنی ها، جای پوشیدنی ها را در این بازار پر استعداد می گیرند و تبدیل به رهبران این حوزه می شوند.

اشتراک گذاری

پاسخ دهید